10 tips voor onweerstaanbare webteksten

Er is vrijwel geen organisatie, bedrijf of zelfstandig ondernemer meer zonder een eigen website. En veel van die sites willen de bezoeker tot iets verleiden. Een aankoop doen, informatie opvragen, een bericht achterlaten of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Daarom is het zo opvallend hoe vaak de bezoeker weer vertrekt zonder die gewenste actie. Waarom gaat dat toch nog zo vaak mis?

Bedenk dat een websitebezoeker nu eenmaal weinig tijd heeft voor uw website. Hij/zij blijft zo kort mogelijk en als hij gevonden heeft wat hij zocht (of denkt dat dat hier niet gaat lukken) dan is hij ook snel weer vertrokken. Geef hem dus zo snel mogelijk het gevoel dat jouw website wel de plek is waarnaar hij op zoek is.

Tekst is nr. 1
Tekst is heel belangrijk voor een website. Toch wordt er vaak het minste budget voor gereserveerd. Dat is niet slim. Tekst is immers vaak belangrijker dan een mooie vormgeving, gelikte plaatjes of sliders. Want dat is meestal niet waar een bezoeker naar op zoek is. Het gaat hem echt om de inhoud. Zorg er dan ook voor dat je websiteteksten voldoen aan ten minste de onderstaande tien referentiepunten:

1. Duidelijkheid. Vertel op de homepage direct en duidelijk wat voor soort website het is en van wie.

2. Doelgroep. Laat het taalgebruik aansluiten op de kenmerken van de doelgroep waarop de site gericht is. Er zijn zes hoofdcategorieën: variërend van A1(zeer eenvoudige teksten) tot C2 (zeer ingewikkelde communicatie).

3. Probleem. Benoem het ‘probleem’ van je bezoekers; dat triggert direct.

4. Afstand. Communiceer in je teksten op dezelfde manier als je praat; gebruik dezelfde woorden, soort zinnen etc. Dat verkleint de natuurlijke afstand tot de bezoeker.

5. Opmaak. Vermijd lange zinnen; gebruik alinea’s van 3/4 zinnen of 6/7 regels en zet daar korte tussenkopjes boven. Zorg voor voldoende wit rondom de teksten, dat geeft een rustiger beeld.

6. Originaliteit. Vermijd clichés, uitroeptekens, en de Caps Lock toets.

7. Leesbaarheid. Gebruik een goed leesbaar lettertype en lettergrootte; let op de kleur van de letter versus kleur achtergrond. Zwart op wit geeft het beste contrast en is het meest rustgevend.

8. Val op. Gebruik opvallende call to action-buttons en lijstjes (max 7 items en niet te lang).

9. Actualiteit. Zorg dat alle teksten actueel zijn, geen verouderde producten, al afgelopen evenementen etc.

10. SEO en SEA. zorg ervoor dat je site goed gevonden wordt in Google door populaire zoekwoorden op te nemen in de teksten.
Elk van deze tien punten verdient een nadere beschouwing. Daarover een volgende keer. Meer weten over hoe je je klanten op je website tot actie aanzet?  Hou deze website in de gaten. Of volg me op Twitter.

Laat wat van je horen

*